I mange av våre lærebøker går vi rett på sak i forhold til å arbeide med ulike emner innenfor både å regne, lese, skrive og tegne. I serien Skriveforståelse – skriv riktig av Hanne Solem jobber elevene med ulike emner innenfor rettskriving og grammatikk. I dette Fredagstipset får du tips til hvordan du kan starte gode undervisningsøkter når du skal jobbe med slike emner, og ikke minst et oppslag fra Skriveforståelse 2.
Mange lærere i likhet med meg, har gjennom årene kjøpt inn både det ene og det andre og spurt skoleledere om innkjøp av ulike konkreter, terninger og spill. Det enkle er ofte det beste, og for å gjennomføre dette Fredagstipset og kule oppstartsaktiviteter er det ofte nok med det vi nå skal se på, nemlig bokstavbrikker eller bokstavlapper. Det kan være en fordel at bokstavbrikkene eller bokstavlappene har poeng slik som i ulike spill som f.eks. Scrabble. Bruker du bokstavlapper er det lurt at du laminerer dem. Dette slik at de holder seg fine over tid.
I oppslaget «Jeg er Snusen» fra Skriveforståelse 2, er målet at bevisstheten rundt ord med stor forbokstav skal bli større, og at elevene skal forstå når stor forbokstav skal brukes. Det å hekte elevene på læringen ut i fra sine egne forkunnskaper vet vi har stor verdi, og at når det de selv har produsert blir brukt – kan læringsutbyttet øke. I anledning dette oppslaget vil en kunne tenke seg følgende oppstartsoppgave for emnet,
Hva skal vi gjøre med bokstavbrikkene lurer du kanskje på? Når elevene er godt drillet i arbeidsmåten, kan du la en eller flere bokstavbrikker ligge på de enkelte pultene til elevene. Er det første gang, bør du som sikkert allerede gjør, modellere. Del ut en eller flere bokstavbrikker ut i fra erfaring og alderstrinn når elevene kommer inn i klasserommet. Gjennomgå og les oppgaven høyt for elevene og eksemplifiser hvordan arbeidet kan gjøres. Både i forhold til bokstavbrikkene, men også system for notasjon og ønsket strategi. Vi skal gå nøye gjennom et eksempel,
Du som lærer viser frem f.eks. bokstavbrikkene E og S for elevene. Tegn opp en tabell på tavla litt som den i eksempelet under. Dette ut i fra hvor mange brikker du har gitt elevene og om elevene skal jobbe sammen med hele oppgaven. La elevene snakke med en lærevenn eller læringspartner i 2 minutter om å komme med forslag som passer inn i modellen. Lag gjerne noen i fellesskap først. For å gjøre elevene sikre på om de kan velge navn, land og byer som innehar bokstavlyden først, midt i eller sist i ordet, sett strek under for å markere. Når dere har fått opp en del ulike forslag i tabellen basert på dine bokstavbrikker kan elevene jobbe i par eller grupper.
Hvis dette bare er tenkt som en kort oppstartsaktivitet kan elevene jobbe på små whiteboardtavler, post-it-lapper som settes i en stor tabell på tavla, veggen eller døra. Ønsker du å bruke dette videre, slik som i eksemplet fra 2. klasse under, kan du bruke elevenes skrivebøker. Hvordan det kan se ut og hvordan du kan jobbe videre kan du lese mer om lengre ned. Når elevene har jobbet i 5, 10 eller 15 minutter kan du spørre om hva som er spesielt med ordene de har funnet, er det noe spesielt vi gjør når vi skriver navn på mennesker, land, byer eller steder? Hvorfor gjør vi det? Hva kaller vi disse navnene? Hva skiller disse navnene fra f.eks. substantiv? Hvis du bruker dette som ren oppstartsaktivitet, er det bare å sette rett i gang med oppslaget fra Skriveforståelse 2 og vise eleven at han på bildet, det er Snusen. Oppslaget fra Skriveforståelse 2 på bokmål og nynorsk laster du ned her.
I oppslaget «Jeg er Snusen» får elevene jobbe med rettskriving, leseforståelse og lesestrategier. I tillegg får de bruke sine egne erfaringer og tanker i forhold til hvilket ordforråd de har og hvor de ønsker å reise. Her kan ordene fra oppstartsaktiviteten brukes og elevene er satt i gang med sin egen læring. I skrivebøkene under ser du eksempler fra 2. klasse hvor elever har brukt bokstavbrikker. Dette bare er første ledd av arbeidet. Etter arbeidet med «Jeg er Snusen», kan elevenes ord brukes videre på ulike møter, og også på nettbrett eller datamaskin. Elevene kan alfabetisere ordene og jobbe med hvordan man alfabetiserer når forbokstaven er lik flere ganger. De kan lage setninger til hvert av ordene de fant og kombinere navn med sted. F.eks. «Simen reiser til Ålesund for å fiske sei». De kan også finne landene, byene og stedene på kart og plassere dem ut fra ulike verdensdeler. Elevene kan også få utdelt et helt sett med bokstavbrikker hver med poengsummer på, og ut i fra dette finne ut av hvor mye hvert ord de har funnet er verdt. Kanskje er det noen som klarer å finne et kjempelangt ord som blir verdt mellom 20 og 40 poeng?
Lykke til med arbeidet i klasserommet. Flere triks og oppstartsaktiviteter med bokstavbrikker kommer i løpet av skoleåret. Følg med!