Publisert på

Et kinderegg av en kjærlighet på pinne

– av Runar Ragnarson Brataas

Da jeg fikk tilsendt Oppdrag X, var jeg ikke tung å be – dette måtte jeg få skrive om! I lang tid har jeg vært en forkjemper for at elevene i størst mulig grad, gjennom terninger, konkreter og spill, skal få oppdage matematikkens underfundigheter som sammenhenger mellom regneartene og veier til tall. Vi vet at fremtidens arbeidsliv i enda større grad enn i dag krever at man samarbeider og utveksler erfaringer og øver på å løse problemer sammen. Hvorfor ikke starte med matematiske oppdrag i klasserommet, når vi vet at elever som lærer av og med hverandre lærer 70% mer enn andre?

I Oppdrag X må elevene snakke, tenke og praktisere matematikk gjennom aktiviteter som er lette å differensiere ved hjelp av terninger, kopiark eller kortstokk. Aktivitetene kan gjøres om og om igjen, med nye innfallsvinkler, i læringspar, på stasjoner eller i mindre grupper. Trenger du ekstra ressurser? Nei, alle aktivitetene er gjennomførbare med én lærer og sikrer inkludering og tilpasset opplæring. Mens mange aktiviteter i matematikkfaget ofte preges av å være statiske, har disse en dynamisk og utforskende innfallsvinkel, hvor elevene i større grad kan oppleve og oppnå dybdelæring, se sammenhenger og få brukt flere av de grunnleggende ferdighetene samtidig. Lese, skrive, regne og å uttrykke seg muntlig og notasjonen kan gjerne skje digitalt!

Hvert oppdrag gjennomgås i fellesskap før elevene går i gang i klasserommet eller får lov til å vise det fram som oppdragsledere hjemme, etter å ha arbeidet gjentatte ganger med det på skolen. På den måten sikrer man at alle elever blir eksperter på å være oppdragsledere, og kan vise og modellere for hverandre, andre elever ved skolen eller de foresatte. I løpet av den tiden oppdraget gjennomføres, skjer selve kommunikasjonen og læringen, og hovedfokuset er at elevene skal bli trygge på sin matematiske kompetanse gjennom å resonnere og samhandle med andre. Til hvert oppdrag finner du som lærer tips til hvordan du kan planlegge og utvide oppdragene. Under ser du noen av oppdragene elevene likte aller best både på småskole- og mellomtrinn i de klassene jeg har undervist i. Helt til slutt går vi gjennom aktiviteten Lollipop som du kan laste ned og prøve ut sammen med dine!


Lollipop
I Lollipop øver vi opp evnen til å bli fortrolige med begrepene dobbelt, halvparten og like mye. Til aktiviteten trenger du spillebrikker (f.eks. multilinkkuber i ulike farger), spillebrett og terninger (differensier med 6-, 8-, 10- eller 12-sidige terninger). Spill to eller flere sammen. En vri er på forhånd å trekke skråstrek over rutene, slik at elevene kan flytte seg halve skritt. Da trenger dere ikke legge til 1 ved oddetall. Elevene kan også spille fra start til mål og tilbake igjen.


Lollipop spilles ved at elevene kaster terningen og forflytter seg på spillebrettet etter tur. Bokstaven i ruten forteller hva eleven skal gjøre ved neste kast. Havner eleven for eksempel på en rute der det står dobbelt, betyr det at eleven ved neste kast skal flytte fram dobbelt så mange skritt som terningen viser. Havner eleven i stedet på en rute der det står halvparten og han eller hun får et oddetall på terningen, legger eleven til 1, slik at tallet blir delelig og gir et heltall til svar. Kanskje kan elevene selv lage egne lignende Lollipop-spill med ulike utfordringer?

Last ned aktiviteten Lollipop og kopiark på bokmål og nynorsk her.

Oppsummert er Oppdrag X rett og slett et kinderegg av oppdrag, matematiske spill og ferdigheter! Lett å ta i bruk og påfyll til både elever og lærere, noe å glede seg til og best av alt – oppdragene øker læringsutbyttet og motivasjonen i faget!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.