Publisert på

Itsy Bitsy Spider og lek med språket

-av Runar Ragnarson Brataas

Siden første gang jeg så materialet og boken Lesson Plans har jeg tenkt på hvor mye av engelskundervisningen som brukes til å pugge gloser og gjennomgå lesetekster, og hvor lite tid som går med til å praktisere språket, leke, synge og utforske.

Med Lesson Plans har du 30 ferdige leksjoner innenfor de grunnleggende emnene som elevene skal lære på småskoletrinnet, og litt til. Boka og dens leksjoner og opplegg inneholder ferdige kopiark og tydelig lærerveiledning til hvert oppslag underveis.

Friheten som ligger i materialet gjorde at jeg ikke var i tvil om hva jeg skulle velge da jeg skulle tilbake i klasserommet i høst.  Den fungerer perfekt sammen med det engelskverket du bruker i dag – men er også komplett frittstående. Hvordan kan det gå an, lurer du kanskje på?

Hvert opplegg er bygget opp på samme måte, og inneholder en felles oppstart for å få alle med, kopiark med læringsaktiviteter for gjennomføring i en eller to økter, spill og leker og en felles avslutning for å oppsummere og lære i og av klassefellesskapet. I tillegg har de fleste leksjonene en oppgave til fordypning hvor elevene i større grad kan jobbe med dybdelæring på sitt nivå og innenfor sitt interessefelt. Dette gjør at læreren, skolen og eleven står friere til å bruke ulike hjelpemidler, være seg nettbrett, pc, veggplakat eller muntlig framføring.

I leksjonen ”Animals 1” er det sangen om Itsy Bitsy Spider som innleder ballet og introduserer elevene for en tradisjonell engelsk regle. Samtidig får de jobbe med navn på ulike dyr gjennom aktivitetene som står omtalt i lærerveiledningen.  Les om aktivitetene i lærerveiledningen, sammen med opplegget her, eller kjøp alle Lesson Plans som bok her eller digitalt i Kateterskuffen her.

På veien kan du få med deg følgende tips til å utvide leksjonen og arbeide enda mer kreativt og i tråd med Lesson Plans:

  • Lag kort med ulike dyrenavn på kladde- eller farget papir. Bruk bildestøtte ved behov. Laminer gjerne for å kunne bruke kortene på nytt. Bruk kortene med eller uten bildestøtte slik at elevene kan trekke kortene og mime dyret de har fått foran hele klassen eller små grupper. La elevene beskrive dyret de har fått på engelsk med små fraser uten å røpe hvilket dyr det er. Heng opp kortene og be elevene stille seg ved riktig kort.
  • La elevene bli med på en tegnefortelling for å teste deres evne til å lytte og forstå muntlig engelsk. Lag en kort historie hvor du forteller med enkel engelsk en handling som for eksempel en tur i skogen eller et besøk ved skolen.  For å avansere kan du la noen dyr gå igjen og elevene høre ulike tallord for å skille mellom entall og flertall. Mens du forteller skal elevene tegne til fortellingen. Til slutt kan de få tid til å gjøre tegningen ferdig og fargelegge. Følg med på hvor elevene ikke fikk med seg antall eller ulike dyreord du brukte. Bruker du fortellingen for å kartlegge, kan det være lurt å skrive ned fortellingen på forhånd.
  • Lag dyrestafett i to eller tre lag. Bruk kortene du har lagd på forhånd og del opp i gårdsdyr og ville dyr og eventuelt kjæledyr. Pass på at det er likt antall ord. La elevene gjennomgå ulike hindringer på vei mot midten hvor kortene ligger med ordet/bildet ned mot gulvet. Når elevene har passert hindringene får de lov til å snu et kort. Får de et kort som tilsvarer kategorien deres lag leter etter, springer de tilbake med kortet. Hvis ikke, må kortet snus tilbake og elevene springe tilbake til laget. Uavhengig av utfall bytter en spiller og fortsetter stafetten slik at alle på laget får prøvd seg. Når det første laget har samlet alle kortene, er leken over, eller en starter på nytt og bytter kategorier.

Masse lykke til – opplegget er ferdig og klart til bruk. Det er bare å sette i gang!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.