Publisert på

Sosial læringsstøtte og fine utfordringer

-av Runar Ragnarson Brataas

Som barneskolelærere flest, er både jeg og elevene godt i gang med å lære oss årets BLIME-dans og sang, med sterk tekst og fengende melodi, anført av Freddy Kalas. September er måneden hvor vennskap, vennlighet og sosial kompetanse bør være i fokus og minne oss om at sosial læringsstøtte og sosial kompetanse er noe vi må jobbe med hele skoleåret. Da jeg første gang hørte sangen ”…sammen vil vi vandre, med målet å forandre”, tenkte jeg på hva jeg gjør for at vi skal ha et best mulig  – og inkluderende læringsmiljø. Det slo meg at selv om både jeg, de andre lærerne og skolen som helhet gjør mye bra, kunne vi kanskje gjøre enda mer. Da kom ideen om å bruke september til å gjennomføre 15 fine og vennlige utfordringer. Hver dag, i tre uker, skal jeg ta meg tid til å gjennomføre en liten tenke-, skrive- eller fysisk aktivitet med fokus på vennlighet og for å øke elevenes sosiale kompetanse og omsorg for seg selv og andre.

Bergkastet, Duesund & Skyseth (2015) beskriver i boka «Inkluderende læringsmiljø – faglig og sosialt», læringsstøtte som «…den støtten og mulighetene vi gir for at elevene skal lykkes best mulig i læringsarbeidet».

Hvordan kan vi gi sosial læringsstøtte til elevene våre? Først og fremst handler det selvfølgelig om det vi gjør hver dag, med gode strukturer, god klasseledelse og tydelige kriterier og læringsforventninger. Den daglige samtalen og møtet med den enkelte elev, arbeidet med sosialt samspill i læringsaktivitetene våre, og ikke bare isolert til hva som skjer i lek eller samspill ute. Hvorfor ikke trene på samarbeid og lek i undervisningstiden enten ute eller inne? Det å modellere og lære opp elevene i ulike leker er også en form for sosial læringsstøtte for de som syns det er vanskelig. Det finnes mange gode tips hos i boka nevnt ovenfor, men også hos Utdanningsdirektoratet, Læringsmiljøsenteret,  eller f.eks en annen inspirerende bok –  Synlig læring for lærere av John Hattie. Hos Aktivitetskassen.no finner du fine leker og aktiviteter som trener samhandling og som kan brukes på tvers av fagene. Likeså har NRK og BLIME lagd fine undervisningsopplegg som er aktuelle i oppkjøringen til BLIME med forslag til filmer og spørsmål for både småskole- og mellomtrinnet.

Hvordan setter du så i gang med de 15 utfordringene? Det bestemmer du helt selv – ut i fra din elevgruppe. Kanskje skal dere arbeide sammen med en utfordring hver dag, og la elevene krysse av og samle det de gjør i et lite hefte eller mappe. Eller kanskje skal dere jobbe i ulik rekkefølge; gjøre noe hjemme, sammen, individuelt eller i mindre grupper. Uansett ønsker jeg dere lykke til med arbeidet i å gjøre september til en enda litt bedre måned på skolen – med fokus på sosial kompetanse!

Aktiviteten 15 fine utfordringer laster du ned på bokmål her og på nynorsk her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.